Speaking Contest

Round one.
Last week, eighteen students, equally divided between the second and third year, were brave enough to step up in front of about 100 fellow students and speak.

With their speeches they impressed the audience and a three member jury alike, especially since this year’s theme was particularly challenging: ‘What Broadens Your Horizon’. This theme resulted in a variety of subjects from technological innovations, to the power of the media, and the lessons to be learned from history.

In the end two winners were chosen, one from each year: Kaylie Gulmans, 3rd year, and Arwen van ‘t Riet, 2nd year student. Kaylie won with a speech on new amazing horizons created by virtual reality and Arwen persuaded the young listeners to learn from past mistakes, in particular two major world wars, and let themselves be heard.

On 9 March the Farel College in Amersfoort will host round two of the Junior Speaking Contest, the regional round. Ultimately the national finals will be held at The Flint Theater in Amersfoort sometime in April. Of course we hope Arwen and Kaylie will be there to represent us.

Jurylid Juliette Francovich (6TTO) over de Junior Speaking Contest:
Ieder jaar wordt vanuit EP-Nuffic de ‘Junior Speaking Contest’ georganiseerd voor de tweede en derde klas. Iedere leerling schrijft zijn eigen speech rondom het thema van dat jaar en draagt die voor aan zijn/haar klas. Zoals de naam al zegt is het een competitie. Dus gaan de drie beste, orgineelste en/ of meest inspirerende sprekers van de klas door naar de competitie binnen de school voor een jury. 

Voor enkele leerlingen is spreken voor een publiek een aangeboren talent. Echter: voor de meesten, waaronder ikzelf, is het enorm spannend en niet vanzelfsprekend om daar te staan. Gelukkig kan je spreken in het openbaar leren. Dat is ook waar binnen de school veel aandacht aan wordt gegeven. In de afgelopen 6 jaar ben ik als spreker dan ook erg gegroeid. Dit jaar kreeg ik de eervolle taak om deel uit te maken van de jury voor de tweede klas competitie. Dat was een leerzame ervaring om een keer zelf op zo’n manier naar speeches te luisteren en ze met elkaar te vergelijken om uiteindelijk tot een winnaar te komen. Zo ben ik tot de conclusie gekomen dat niet elke stap in een speech hoeft te kloppen, zolang je weet waar je heen gaat en hoe je daar moet komen. Dat leer je wel in 6 jaar TTO.